Методичні
рекомендації
щодо оформлення навчальних кабінетів з базових
дисциплін
у загальноосвітніх навчальних закладах м.
Алчевська
На допомогу
керівникам закладів освіти, завідувачам навчальних кабінетів, керівникам
шкільних МО
Кабінет
— це навчальний підрозділ середнього загальноосвітнього навчального закладу,
оснащений наочними посібниками, навчальним обладнанням, меблями і пристроями,
що стосуються конкретного навчального предмета. В ньому проводяться уроки,
гурткові, позакласні і факультативні заняття, виховна робота з учнями,
систематичне підвищення наукової, педагогічної, психологічної та методичної
кваліфікації вчителів. Кабінет має бути просторим, комфортним для учня і
вчителя.
Навчально-пізнавальна
робота з предмета здійснюється за допомогою комплексного використання
технічних засобів навчання, проведення практичних робіт, організації роботи з
підручниками, документами, довідниками, дидактичним матеріалом.
Вся
робота кабінету проводиться в тісному зв'язку з іншими навчальними кабінетами і
сприяє реалізації науково-методичної проблеми навчального закладу.
Зміст
роботи кабінету визначається навчальними програмами, підручниками, програмами
факультативних занять та планами позакласної роботи.
Основними завданнями навчального кабінету є:
§ надання
науково-методичної допомоги вчителям в удосконаленні навчально-виховної
роботи;
§ забезпечення використання
вчителем сучасних педагогічних засобів навчання;
§ узагальнення та розповсюдження
досвіду кращих учителів;
§ організація позакласної
роботи з учнями.
Наявність
добре обладнаного навчального кабінету сприяє забезпеченню високого рівня викладання
навчальної дисципліни, - підвищенню ефективності праці, підвищенню рівня
навчальних досягнень і прищепленню інтересів учнів до навчального предмета.
Правильна
організація роботи кабінету допомагає комплексному використанню видів
навчального обладнання, зокрема сучасного електронного, що розкриває великі
можливості:
1. Можливість організації
праці вчителів і учнів на науковій основі (здійснення наукової організації
праці).
2. Якісне та раціональне
використання сучасних електронних педагогічних засобів навчання разом із
традиційною наочністю.
3. Активізація пізнавальної
діяльності учнів (у засвоєнні навального матеріалу бере участь більше
аналізаторів — слухових, зорових тощо), що позитивно впливає не тільки на розум
учнів, а й на їх емоції.
4. Створення широких можливостей
для самостійної роботи учнів.
5. Підвищення інтересу учнів
до матеріалу, що сприяє якісному засвоєнню основних знань, навчає застосовувати
їх на практиці, формує вміння робити аргументовані висновки, розвиває наукове
мислення.
6. Забезпечення міжпредметних
зв'язків.
Для
своєчасної оцінки роботи і якісного функціонування кабінету проводиться його паспортизація.
Мета
паспортизації: проаналізувати стан кабінету, його готовність забезпечити
вимоги стандартів освіти, визначити основні напрямки роботи, привести навчальний
кабінет у відповідність до вимог навчально-методичного забезпечення
навчально-виховного процесу.
Варіант паспорту кабінету наводимо (додаток 1).
Для
проведення атестації кабінету розробляється атестаційний лист, який
замовляється завідувачем кабінету, керівником кафедри, адміністрацією.
Цей
лист містить 11 показників, що мають відповідні підпункти. Кожний пункт
оцінюється у відсотках, які переводять у бали за таблицею.
35-50% |
51-70% |
71-90% |
91-100%
|
2 |
3 |
4 |
5 |
Після
остаточного переведення відсотків у бали підраховується загальний бал як
середнє арифметичне.
Варіант атестаційного листа
навчального кабінету наводимо (додаток 2).
Організація роботи кабінету та керівництво ним
Роботою кабінету керує завідувач, якого призначає
директор з числа досвідчених учителів школи.
Завідувач є організатором роботи вчителів та учнів з
обладнання кабінету. До обов'язків завідувача кабінету входять:
§
планування (складає
перспективний план і регламент роботи на рік, що обговорюються на засіданні методичного
об'єднання вчителів і затверджуються директором школи);
§
забезпечення безумовного виконання
учнями і вчителями, встановлених для кабінету правил техніки безпеки,
санітарії та гігієни, правил зберігання та використання отруйних і небезпечних
речовин, протипожежної безпеки, а також правил поведінки учнів на уроках,
перервах та в позаурочний час;
§
керування роботою лаборанта,
надання йому практичної допомоги.
План роботи кабінету передбачає:
§
поповнення кабінету наочними
посібниками, а також саморобним обладнанням;
§
організацію навчальної роботи
кабінету: проведення тематичних атестацій, лабораторних робіт, практикумів;
§
раціональне використання
наявного в кабінеті обладнання;
§
проведення заходів, спрямованих
на підвищення знань учнів з даного предмета;
§
організацію позаурочної роботи
(робота гуртків, участь у проведенні тематичних вечорів, шкільних олімпіад з
предметів);
§
організацію
навчально-методичної роботи вчителів у кабінеті, підвищення їх фахового рівня
шляхом самоосвіти, вивчення і впровадження передового досвіду;
§
організацію виготовлення
саморобних приладів з предмета, виставок учнівської творчості.
При кабінеті створюється актив учнів, який допомагає
в обладнанні кабінету, бере активну участь у гуртковій роботі.